هر نوع آگهی و تبلیغی که خارج از محیط اینترنت منتشر شود را بازاریابی آفلاین مینامند. این نوع بازاریابی کاملاً مشابه با بازاریابی سنتی است که پیش از روی کار آمدن آنلاین مارکتینگ مورد استفاده کسبوکارها قرار میگرفت. این نوع بازاریابی، برای جلب توجه مردم، نیازی به اینترنت ندارد.
از جمله مزایای بازایابی آفلاین، میتوان به روشهای تبلیغاتی بسیار متنوع آن اشاره کرد که از طریق آنهای میتوانید بدون نیاز به کامپیوتر یا اینترنت به مخاطبان دسترسی داشته باشید. استفاده از تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، بیلبوردها، آگهیهای کاغذی و … از جمله روشهای متنوع بازاریابی آفلاین هستند. البته این نوع تبلیغات سنتی، برخلاف برخی روشهای آنلاین که منجر به خرید فوری میشوند، تنها برای جلب توجه مشتریان بالقوه است. از جمله معایب این روش، میتوان به هزینهبر و زمانبر بودن، نیاز به حضور و فعالیت فیزیکی کارمندان در حین اجرا و نداشتن قابلیت اندازهگیری و دنبال کردن (track) تبلیغات اشاره کرد. در حالی که با استفاده از روشهای دیجیتال مارکتینگ، میتوان از طریق دنبال کردن نتایج و بهینهسازی آنها، از تاثیرگذار بودن تبلیغات و هزینههای انجام شده در راه تبلیغات، اطمینان حاصل کرد.
بازاریابی آفلاین نسبت به گذشته چه تغییراتی کرده است؟
مروزه، با روی کار آمدن بازاریابی آنلاین، شیوه استفاده از بازاریابی آفلاین نیز تغییرات چشمگیری کرده است. بازاریابی آفلاین مانند گذشته مورد استقبال قرار نمیگیرد. این بازاریابی، به نوعی در رقابت با رسانههای آنلاین هستند و یا تکمیلکننده آنها محسوب میشوند. در زمان گذشته، تنها راه تبلیغات، استفاده از شیوههای سنتی مرسوم مانند چاپ آگهی در روزنامهها، مجلات، بروشورها، خبرنامهها، استفاده از کارتهای ویزیت، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات در سمینارها، رخدادها و … بود. در واقع، کسبوکارها برای ارتقا کسبوکار خود ناچار به استفاده از استراتژی آفلاین بودند.
با پیدایش اینترنت، گسترش رسانهها، پیشرفت دستگاههای دیجیتال و تغییر علایق مخاطبان، استراتژیهای بازاریابی آفلاین نیز تغییر کرد. علی رغم گذشته، این روشها امروزه یک نقش فرعی را در بازاریابی ایفا میکنند. ابزارهای آفلاین با هدایت مردم به سمت رسانههای دیجیتال، نظیر شبکهها اجتماعی، وبسایتها و اپلیکیشنها، تکمیلکننده و تقویتکننده روشهای بازاریابی آنلاین محسوب میشوند. در واقع، حضور آنلاین شما باید در بازاریابی آفلاین شما منعکس شود. به عنوان مثال، اگر قصد توزیع برگههای کاغذی یا پخش آگهی تلویزیونی دارید، حتماً آدرس وبسایت یا اپلیکیشن خود را در آن ذکر کنید.
به طور کلی، با تلفیق بازاریابی آنلاین و آفلاین میتوان نتایج شگفتانگیزی از تبلیغات خود گرفت و سود حاصل از تبلیغات را چند برابر کرد.
چه کسانی از بازاریابی آفلاین استفاده میکنند؟
اغلب شرکتها از بازاریابی آفلاین برای برندسازی و ایجاد سروصدا (create buzz) پیرامون کسبوکار خود استفاده میکنند. استراتژیهای آفلاین توسط شرکتهای مختلف از کسبوکارهای کوچک گرفته تا برندهای بزرگ، قابل اجرا هستند.
- کسب و کار های میتوانند از روزنامههای محلی و آگهیهای کاغذی برای تبلیغات خود استفاده کنند.
- بیلبوردها، آگهیهای تلویزیونی و رادیویی برای کسبوکارهای نسبتاً بزرگی که میخواهند به مشتریان بالقوه در شهرهای بزرگ (metropolitan) دسترسی داشته باشند، گزینههای مناسبی محسوب میشوند. بازاریابی آفلاین منجربه افزایش اعتبار آنها در سطح شهر میشود.
- شرکتهای ملی و بینالمللی معروف با برند منحصربهفرد هزینه بسیار زیادی را در جهت برند سازی (brand awareness)، صرف تبلیغات میکنند. تواتر تبلیغات این نوع شرکتها بسیار بالا است به گونه ای که آگهیهای آنها همواره در فضاهای مختلف تبلیغاتی شهر، کشو یا جهان به چشم میخورد.
بازاریابی آفلاین برای اپ مارکتینگ
هیچ شکی نیست که بازاریابی رایگان (ASO) و بازاریابی آنلاین اپلیکیشن از موثرترین روشهای جذب کاربر محسوب میشود، اما بازاریابی آفلاین نیز در برخی مواقع میتواند برای اپلیکیشنها مفید باشد. قطعاً، این روش برای همه اپلیکیشنها موثر واقع نمیشود. روشهای بازاریابی آفلاین برای اپلیکیشنهایی که تحت تاثیر تبلیغات محلی هستند، مفید خواهد بود. این روشها، شامل موارد زیر میشود. ۴ مورد اول، جزء روشهای نسبتاً ارزان در بازاریابی آفلاین محسوب میشود.
۱- شرکت در رویدادهای مهم
رویدادهای محلی نظیر همایشها، نمایشگاهها، افتتاحیهها و … از موثرترین راهها برای دسترسی به جمعیت زیادی از مخاطبان است. در صورتی که از این روش به درستی استفاده کنید، هزینه و زمان زیادی صرف نمیشود. گزینههایی که برای این رویدادها مطرح میشود
۲- کارت ویزیت (Business Cards)
چنین کارتهایی برای هر کسبوکاری از جمله اپلیکیشنهای موبایل ضروری است. این کارتها برای جلسات و رویدادهای مختلف به کار میآیند. این کارتها باعث ماندگاری اپلیکیشن شما در ذهن مخاطب شده و به پیدا کردن اطلاعات، آدرس و نام دقیق اپلیکیشن شما در صفحات جستجو کمک میکند.
اغلب شرکتها پس از طراحی کارت ویزیت خود، آن را در وبسایتهای مربوطه آپلود میکنند و پس از چند روز و به راحتی کارت خود را دریافت میکنند. در صورتی که وقت کافی برای طراحی کارت ندارید، میتوانید از الگوهای موجود در برخی وبسایتهای طراحی استفاده کنید و کارت خود را به صورت آنلاین طراحی کنید.
برخی از این وبسایتهای طراحی کارت ویزیت خارجی مانند Vistaprint.com، رایگان هستند، اما در ازای ارائه رایگان خدمات، یک آگهی کوچک پشت کارت قرار میدهند که از طریق پرداخت هزینهای اندک، آن آگهی حذف میشود. برای طراحی زیباتر و با کیفیتتر، وبسایتهایی مانند Moo.com، وجود دارد، اما نیاز به صرف هزینه بیشتری میباشد. همچنین، وبسایت DeGraeve.com، از اولین وبسایتهای طراحی آنلاین است که بسیار کاربرپسند میباشد و امکان طراحی کارت ویزیت را در اختیار شما قرار میدهد. از دیگر منابع جالب برای طراحی کارت ویزیت، وبسایت Jukebox.com میباشد که از تنوع و کاربری بسیار خوبی برخوردار است. اگر به دنبال ایدههای جالب و حرفهای هستید، وبسایت psprint.com، بهترین گزینه برای طراحی کارت ویزیت و دانلود با کیفیت بالا است.
در کشور ما نیز برخی آژانسهای تبلیغاتی، علاوه بر طراحی بیلبورد، وبسایت، کاتالوگ، بروشور و …، کارت ویزیت هم طراحی میکنند. وبسایتهای ایرانی نیز برای طراحی آنلاین کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، استند و … وجود دارند. یکی از وبسایتهای ایرانی، www.chapagha.com است که علاوه بر طراحی رایگان، یک قسمت تحت عنوان راهنمای طراحی آنلاین و طراحی رایگان توسط طراح نیز در آن وجود دارد.
سخن پایانی بازاریابی آفلاین
همانطور که در بالا نیز توضیح داده شد، در رقابت بین بازایابی آنلاین و آفلاین، روشهای دیجیتال مارکتینگ به دلیل راحتی بیشتر، اجرای سادهتر، هزینههای کمتر، دسترسی مناسبتر به مخاطبان و قابلیت اطمینان از موفقیت تبلیغات، پیروز میدان رقابت است و بازاریابی آفلاین به نوعی تکمیلکننده و تقویتکننده روشهای آنلاین به حساب میآید. استفاده از هریک از روشهای ذکرشده در این جلسه، به نوع و کاربری اپلیکیشن شما بستگی دارد.
در کل میتوان گفت، به منظور بازاریابی موثر اپلیکیشن خود، ابتدا باید از طریق ASO به بهینهسازی آن بپردازید، سپس از بازاریابی آنلاین استفاده کرده و در نهایت بودجه باقیمانده از تبلیغات را به بازاریابی آفلاین اختصاص دهید.
در صورتی که تجربهای مرتبط با تبلیغات آفلاین داشتهاید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین، از نظرات و پیشنهادهای شما برای بهتر شدن بلوک اپلیکیشن مارکتینگ استقبال میکنیم. در جلسه آینده از این بلوک، مقدمهای از آنالیز و تحلیل در اپلیکیشن را بیان میکنیم. برای یادگیری آنالیتیکس، در جلسات آینده این بلوک، با ما همراه باشید. با ثبت ایمیل در فرم ثبت نام، از انتشار جلسات جدید بلوک اپلیکیشن مارکتینگ مطلع شوید.