طراحی سایت سئو سایت برخط تجارت راهکار هوشمند

چطور برای سایت تحلیل SWOT انجام دهیم؟

SWOT یکی از راه های تحلیل کسب و کارهاست که امروزه بسیار رایج شده است؛ اما آیا می دانستید که انجام دادن این تحلیل برای وب سایت هم امکان پذیر باشد؟

معمولا این تحلیل به دارندگان کسب و کار ها کمک می کند که نکات، مسائل و موضوعات کلیدی و مهم را برای پیشبرد کارهای خود در نظر بگیرند. همچنین SWOT می تواند در زمینه طراحی وب سایت و پیشبرد اهداف و تعیین استراتژی در زمینه ی کسب کار هایی که به سایت نیاز دارند کمک کند

تحلیل SWOT چیست؟

تحلیل SWOT یک روش تحلیل کسب و کار است که تمرکز خود را بر روی مواردی که برای آن کسب و کار ارزشمند هستند می گذارد تا مشخصات و عوامل مثبت و منفی در آن محیط را شناسایی کند. بحث امروز ما صرفاً در مورد انجام این تحلیل روی وب سایت است و قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور با تحلیل SWOT  وضعیت وب سایت خود را بررسی کنید. شما در ادامه ی این مطلب یاد میگیرید که چطور نقاط قدرت و نقاط ضعف (عوامل داخلی) مربوط به وب سایت و فرصت ها و تهدیدات(عوامل بیرونی) که وب سایت شما با آنها روبرو است را بررسی کنید.

Swot چیست

چرا انجام تحلیل SWOT برای موفقیت وب سایت شما مهم است؟

تحلیل SWOT به این دلیل روی وب سایت شما انجام می گیرد که خصوصیاتی که برای موفقیت وب سایت شما مهم هستند و عواملی که ممکن است برای سایت شما آسیب رسان باشند را پیدا می کند. با انجام دادن تحلیل SWOT بر روی وب سایت شرکت خود، شما و سایر همکارانتان که باید در مورد مسائل مختلف تصمیم بگیرند، بهتر می توانید عوامل داخلی مثل نقاط قدرت و نقط ضعف وب سایت خود را درک کنید و همچنین این امکان را دارید که عوامل خارجی که می توانند کسب و کار شما تحت تاثیر قرار دهند را پیدا کنید. شناسایی این موارد می تواند به شما کمک کند تا مواردی مهمی را که تشکیل دهنده ی ساختار استراتژی شما هستند برای انجام کار های خود در نظر بگیرید.

تحلیل SWOT از نظر ظاهری به چه صورت است؟

یک مربع را تصور کنید که به وسیله ی یک علامت جمع (+) به چهار قسمت تقسیم شده باشد و هر قسمت نام خاص خودش را داشته باشد؛ اسم این چهار قسمت عبارتند از: نقاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weakness)، فرصت ها (opportunities) و تهدیدات (threats). این چهار مربع به دو گروه تقسیم می شوند: عوامل داخلی و عوامل بیرونی. تحلیل SWOT با بررسی ساختار مواردی که از درون و بیرون شرکت و وب سایت ما را تحت تاثیر قرار می گذارند شروع می شود. هر کدام از این موارد، به دو دسته ی مثبت منفی تقسیم می شوند که دسته مثبت شامل: “مواردی است که باعث پیشرفت وب سایت شما و رسیدن به اهدافتان می شود” و دسته ی منفی: مواردی که شما را از رسیدن اهدافتان دور می کند”
مشخصات این دسته بندی ها، نکات لازمی که برای انجام تحلیل خود نیاز داریم را به ما می دهد.

 

عوامل داخلی

اولین گروهی که مورد بررسی قرار می دهیم عوامل داخلی هستند؛ عوامل داخلی فقط شامل مشخصات و خصوصیت هایی هستند که به صورت مستقیم وب سایت یا شرکت ما را تحت تاثیر قرار می دهند. این عوامل نقاط قوت و ضعف ما هستند که مواردی که از درون شرکت و وب سایت کار ما را تحت تاثیر قرار می دهند را باید به صورت یک لیست در این دسته بندی ها بنویسیم

عوامل بیرونی

عوامل بیرونی شامل فرصت ها و تهدیدات است. این دو دسته از مواردی تشکیل می شود که از بیرون وب سایت ما را تحت تاثیر قرار می دهند؛ به یاد داشته باشید که عوامل داخلی و بیرونی هیچ ربطی بهم ندارند.

به طور خلاصه می توان گفت که شما روی عوامل درونی کنترل دارید ولی روی عوامل بیرونی هیچ کنترلی نمی توانید داشته باشید.

نکته: قبل از این مرحله به یاد داشته باشید که لیست خود را از عوامل داخلی و بیرونی تکمیل کرده باشید!

چطور برای یک وب سایت تحلیل SWOT انجام دهیم؟

اگر می خواهید تحلیل SWOT روی وب سایت خود انجام دهید اولین کاری باید بکنید این است که اهداف وب سایت خود را مشخص کنید و بررسی کنید که هر کدام از مواردی که قبلا در لیست ها نوشتید چطور روی وضعیت شما در رسیدن به هدفتان تاثیر می گذارد (به نفع شما هستند یا به ضرر شما). بعد از مشخص کردن اهداف وب سایت خود، سعی کنید اهداف وب سایت رقیب های خود را حدس بزنید؛ بعد از انجام این کار می توانید با مقایسه کردن هدف های وب سایت خود با رقیب ها، از درستی اهدافتان اطمینان پیدا کنید.

درباره ما

شرکت راهکار هوشمند ایرانیان با بیش از ۱۲ سال سابفه در زمینه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ بزرگ ترین پشتیبان شما در ضمینه کسب و کار شماست

پست های جدید

ایا میخواهید امتیاز سایت خود را در گوگل بالا ببرید

تیم ما یک راهکار ایده ال برای کسب و کار شما دارد

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها