طراحی سایت سئو سایت برخط تجارت راهکار هوشمند

اتریبیوشن چیست و چه کمکی به بازاریابان دیجیتال می‌کند؟

در این جلسه، درباره Attribution، تفاوت این ابزار با آنالیتیکس و لزوم استفاده از آن در کمپین‌های بازاریابی اپلیکیشن صحبت می‌کنیم.

بررسی نتایج کمپین‌های تبلیغاتی، برای هر بازاریابی بسیار مهم است. تعداد کلیک بر روی تبلیغ، تعداد نصب، تعداد کاربران جدید و به طور کلی، میزان موفقیت اپلیکیشن، اطلاعاتی هستند که از طریق آنالیز قادر به اندازه‌گیری آن‌ها هستید. اما، آیا تنها دانستن این آمار کافی است؟ اگر آژانس تبلیغاتی اعلام کند که برای شما هزار نصب فعال گرفته اما، شما از طریق شمارشگر خاص خودتان معتقد باشید که فقط صد نصب انجام شده است، راه حل برطرف کردن این مشکل چیست؟ در این جلسه، با ما همراه باشید، تا پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

اتریبیوشن چیست و چه کمکی به بازاریابان دیجیتال می‌کند؟

برای درک اتریبیشون (attribution) های اپلیکیشن، بهتر است نگاهی به روش‌های سنتی attribution، مانند cookies، Pixel tags و URL بیندازیم. این روش‌ها از دیرباز، به دلیل سادگی در اجرا، به شدت مورد علاقه بازاریابان دیجیتال قرار گرفته اند. این روش‌ها، تنها بر روی درگاه موبایل وب قابل اجرا هستند. به همین دلیل، اتریبیوشن های جدید برای اپلیکیشن موبایل به وجود آمده است. در واقع، Attribution در تبلیغات موبایل به فرایند دنبال کردن فعالیت‌های کاربر قبل از نصب اپلیکیشن اشاره دارد. attribution، ابزاری است که به بازاریابان کمک می‌کند تا سفر کاربر (User Journey) از ابتدا تا رسیدن به اپلیکیشن دانلود و نصب آن را تحت نظر بگیرند. این کار به بازاریابان کمک می‌کند تا بتوانند میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی خود را اندازه‌گیری کنند و تغییرات لازم در جهت بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی را انجام دهند. تمامی این اطلاعات برای تعیین ارزش تبلیغات و اختصاص بودجه به تبلیغات آینده ضروری است. با کمک Attribution می‌توان فهمید که هر نصب یا سایر event ها از کدام کمپین تبلیغاتی بدست آمده و میزان تاثیرگذاری کدام کمپین بیشتر است.

بازاریابی

تفاوت Attribution و Analytics در بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

سوالی که ممکن است برای بسیاری از توسعه‌دهندگان و بازاریابان پیش بیاید، این است که چرا باید از سرویس‌های اتریبیوشن استفاده کرد؟ چرا تنها به استفاده از ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس بسنده نکنیم؟ بر اساس مطالعه انجام شده در این رابطه، تنها ۳۰ درصد از توسعه‌دهندگان خارجی از گوگل آنالیتیکس برای آنالیز اپلیکیشن خود استفاده می‌کنند. یعنی اغلب توسعه‌دهندگان برای سنجش عملکرد اپلیکیشن خود از ابزارهایی فراتر از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند.

وظایف ابزارهای آنالیز در بازاریابی دیجیتال چیست؟

استفاده از ابزارهای آنالیز، تنها نیمی از راه است. داشتن اطلاعات حاصل از ابزارهای آنالیز برای شروع بسیار ضروری و مهم است. از طریق این ابزارها، متوجه می‌شوید که کاربران شما چگونه با اپلیکیشن شما درگیر می‌شوند، اما آیا این ابزارها قادر به ارائه پیشنهادها برای بهبود رفتار کاربران هستند؟ این ابزارها، تنها می‌توانند داده‌های خامی درباره رفتار کاربران به شما ارائه کنند و شما باید روزها و هفته‌ها زمان صرف کنید تا داده‌ها را تحلیل و به اقدامات لازم برای بهینه‌سازی پی ببرید. ابزارهای آنالیز، معمولاً به پیگیری و گزارش اتفاقات درون اپلیکیشن (In-App Analytics) و رفتار کاربران می‌پردازد. کاربران جذب شده بدون تبلیغات، تعاملات کاربران در اپلیکیشن، طول عمر کاربران، نرخ بازگشت آن‌ها، میزان خرج آن‌ها در اپلیکیشن، دسته‌بندی آن‌ها براساس دموگرافی‌ها، ارسال نوتیفیکیشن و پیام داخل اپلیکیشن و … از جمله اطلاعاتی هستند که از طریق آنالیز بدست می‌آیند.

وظایف ابزارهای اتریبیوشن در بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

برای سنجش عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی و فعالیت‌های کاربران جذب شده از طریق تبلیغات CPI و …، attribution مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته بسیاری از این ابزارها، خدمات دیگری هم اضافه بر موارد ذکر شده به مشتریان خود معرفی می‌کنند. برای مثال بسیاری از ابزارهای اتریبیوشن خدماتی را برای اندازه‌گیری تاثیر ASO و … هم در لیست خدمات خود نام می‌برند. در واقع، ابزارهای attribution تعیین می‌کنند که کدام کمپین‌ها و رسانه‌ها بیشترین میزان ترافیک را برای شما به همراه داشته است. این موضوع، به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین آژانس دیجیتال مارکتینگ و رسانه تبلیغاتی اپلیکیشن خود را انتخاب کنید. این کار، باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه شما خواهد شد.

چرا به اتریبیوشن نیاز دارید؟

هرچه دنیای اپلیکیشن پیشرفت می‌کند، بودجه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی نیز بیشتر می‌شود. بازاریابان تخمین می‌زنند که تا سال ۲۰۲۱، سهم موبایل در بازار دیجیتال به ۷۱ درصد می‌رسد. همچنین، بر اساس App Annie، درآمد ناشرین در سال ۲۰۲۰ از مرز ۱۱۷ میلیون دلار نیز عبور می‌کند. بنابراین، اندازه‌گیری درآمد تبلیغات یک ضرورت به حساب می‌آید. استفاده از attribution، علاوه بر پی بردن به موثرترین کمپین‌های تبلیغاتی، منجر به ایجاد بازخوردهایی برای بهبود اپلیکیشن می‌شود.

همانطور که می‌دانید، به منظور پیگیری نتایج حاصل از کمپین‌های تبلیغاتی، به دنبال کردن (Track) داده‌ها (تعداد کلیک، تعداد نصب، زمان استفاده از اپ و …) نیاز دارید. سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که برای این کار باید از چه ابزاری استفاده کرد؟

 

سخن پایانی درباره attribution اپلیکیشن‌های موبایل

در این جلسه از بلوک بازاریابی اپلیکیشن، درباره attribution اپلیکیشن‌های موبایل، تفاوت آن با آنالیتیکس و ضرورت استفاده از آن صحبت کردیم. به طور کلی، ابزارهای آنالیتیکس و attribution شباهت‌هایی به هم دارند، اما برخی‌ ویژگی‌های اساسی وجود دارد که باعث تمایز بین این پلتفرم‌ها می‌شود. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های attribution های موبایل، ارائه داده‌ها است که در نهایت، به بازاریابان کمک می‌کند عملکرد کمپین‌های خود را ارزیابی و بهینه‌سازی کنند. محبوبیت گوگل آنالیتیکس در فضای آنلاین باعث شده اغلب توسعه‌دهندگان ایرانی تنها به استفاده از گوگل آنالیتیکس اکتفا کنند. استفاده همزمان ابزار attribution و گوگل آنالیتیکس، باعث ایجاد شفافیت بیشتر، شناسایی موفق‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی و فرصت‌های بیشتری برای رشد می‌شود. در جلسه آینده، شیوه عملکرد ابزارهای attribution را از دیدگاه فنی توضیح می‌دهیم. برای یادگیری رایگان اتریبیوشن ، با ما همراه باشید.

خوشحال میشیم که پیشنهادها و تجربیات خودتون را در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل، با ما در میان بگذارید. همچنین، برای اطلاع از انتشار جلسات بلوک بازاریابی اپلیکیشن، در فرم خبرنامه که در سمت راست صفحه قرار دارد، ثبت نام کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
درباره ما

شرکت راهکار هوشمند ایرانیان با بیش از ۱۲ سال سابفه در زمینه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ بزرگ ترین پشتیبان شما در ضمینه کسب و کار شماست

پست های جدید

ایا میخواهید امتیاز سایت خود را در گوگل بالا ببرید

تیم ما یک راهکار ایده ال برای کسب و کار شما دارد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها